Tratamente alternative

Dieta în endometrioză

Medicul nutriționist, Dr. Mihaela Pantea, colaboratoare a Dr. Voicu Simedrea în acest proiect de luptă contra endometriozei, oferă în articolul redat mai jos o serie de informații utile legate de stilul de viață și alimentație, informații care vin în sprijinul femeilor care suferă de această boală.

În lumea medicală, există din ce în ce mai mult în ultima vreme, ideea că abordarea holistică a pacinetului, este menită să aducă un suport extrem de important atât pentru prevenția unor afecțiuni (grevate de încărcătura genetică și factorii de mediu) cât și de încetinirea și stoparea evoluției lor. Această viziune este îmbrățișată din ce în ce mai mult de specialiști ai medicinei moderne și consider că este binevenită o astfel de colaborare (medic, nutriționist, homeopat specialist în acupunctură, antrenor, etc.).

Aș vrea doar să amintesc, ca punct de pornire a subiectului, faptul că endometrioza reprezintă defapt dezvoltare de țesut endometrial în afara uterului (endometrul căptușind în mod normal cavitatea uterină) și anume: suprafața exterioară a uterului, trompe uterine, ovare, intestin subțire și gros, vezica urinară, existând și cazuri rare de țesut endometrial la mare distanță (plămân, țesut cerebral). Prezența acestui țesut în afara uterului cauzează o serie de simptome dintre care cele mai supărătoare sunt: durerea abdominală pre și postmenstrual intensă, dureri de spate, durere pelvină, disconfort abdominal, balonare, diaree/constipație, durere la urinare în timpul menstruației, oboseală, infertilitate, anxietate și depresie (ca o consecință a durerilor cronice). Durerea din endometrioză este insoțită de inflamația zonei respective, această inflamație fiind responsabilă de apariția durerii.

Trebuie spus că există o multime de schimbări în ceea ce privește stilul de viață și alimentație, pe care le putem face pentru a încetini sau stopa evoluția /recidiva acestei boli.

Sumarizând beneficiile pe care le avem prin modificarea stilului de viață pentru femeile care suferă de endometrioză, amintim:

  1. Reducerea / dispariția durerii și a crampelor
  2. Reducerea inflamației
  3. Reducerea nivelui hormonilor estrogeni / echilibrarea balanței hormonale
  4. Reducerea balonării
  5. Îmbunătățirea răspunsului imun
  6. Reducerea greutății corporale (dacă este cazul)
  7. Reducerea toxinelor – cele provenite din alimentele intens procesate
  8. Imbunătățirea nivelului energetic și a calității vieții

 

Trebuie avut în vedere că toate aceste modificări necesare, trebuie făcute treptat pentru a putea integra și accepta firesc, fără frustrare, noul stil de viață.

Literatura de specialitate recomandă ca benefică adoptarea unui tip de alimetație pesco-vegeatarian cu multe elemente comune cu dieta mediteraneană. Am să explic detaliat în ce constă acest tip de dietă, care sunt argumentele pentru adoptarea lui și cum poate să aducă beneficii majore și în ce fel putem face aceste modificări în viața de zi cu zi.

Și pentru a trece mai concret la subiect, prima și una din cele mai importante modificări este legată de prezența în mod excesiv în alimentația modernă a unor compuși chimici cu potențial mai mic sau mai mare toxic. Aici mă refer la toți aditivii alimentari, conservanții, coloranți, emulgatori și alte substanțe folosite din belșug în industria alimentară. Toate aceste substanțe menite să îmbunătățească organolaptic alimentele sau să le conserve, nu sunt proprii organismului; ficatul nostru trebuie să le mebabolizeze, iar rinichii să le excrete. Pentru a putea permite organismului nostru să funcționeze optim în procesul de autovindecare (fiindcă da , are această capacitate) nu trebuie să-l agresam și să-l intoxicăm cu aceste substanțe. În plus, produsele provenite din carne și produsele lactate conțin hormoni de creștere (estrogeni sau derivați), animalele având în hrana lor aceste substanțe care le stimulează maturizare. Acești hormoni se regăsesc în carnea procesată a acestor animale și în produsele lactate. De aceea primul pas ar trebui să fie renunțarea la toate alimentele intens procesate și aici mă refer la: mezeluri, tot ce este conținut în conserve, produse lactate conservate, carne provenită de la animale crescute intensiv. De fapt prezența în aceste preparate a hormonilor nu face decât să stimuleze în mod excesiv țesutul endometrial (pe suprafața căruia există evident, cei mai mulți receptori), stimulare care duce la proliferarea lui, adică la extinderea lui.

Legat de această modificare am putea spune că sunt două aspecte: putem fie să renunțăm definitiv la aceste preparate, fie ( ca o etapă intermediară ) să găsim surse organice, adică cele provenite de la animale crescute tradițional fără stimulatori de creștere și să reducem consumul lor la cel mult de două ori pe săptămână.

Oricum, legat de consumul de carne și produse din carne discuția este mai lungă, carnea având și un efect de promovare a inflamației în organism, dar despre acest subiect voi reveni in urmatoarea postare, astfel ca dumneavoastră să înțelegeti care sunt argumentele din spatele acestor recomandări nutriționale .

Dr. Pantea Mihaela,

Medic nutriționist Clinica 1st Medical