Noutati

10 suplimente benefice in endometrioza, dar si in reechilibrarea hormonala + 10 informatii importante legate de nutritie

10 suplimente benefice in endometrioza, dar si in reechilibrarea hormonala + 10 informatii importante legate de nutritie

Facebook reminder are un mare avantaj: acela de a ne reaminti atat lucrurile frumoase, cat si cele mai putin placute, dar care ne-au marcat, intr-un fel sau altul viata. Asa se face ca acum 8 ani, pe 10.10.2010 incepea cu adevarat “drumul meu” cu endometrioza. Spun drum pentru ca nu vreau sa folosesc alt cuvant mai dur.
Da, probleme au fost inca de la prima menstruatie, de la 11 ani, insa in acel octombrie am experimentat unele lucruri care m-au obligat sa schimb doctori peste doctori, iar la 3 luni de la aceasta data aveam sa aud pentru prima data cuvantul “endometrioza”.

De atunci, s-au intamplat multe: am incercat o multime de anticonceptionale si tratamente hormonale gen Diphereline, am experimentat dureri crunte si hemoragii, am avut o febra inexplicabila care, conform doctorilor, era de la endometrioza asa ca mi s-a recomandat histerectomia, mi-a ajutat Dumnezeu si am refuzat solutia asta asa ca am ajuns la un doctor bun care m-a operat ok, insa nu si complet, asa ca la 2 ani de la prima operatie din 2014 ma operam din nou in 2016, trecand printr-o interventie mult mai complicata decat prima. Si, in tot acest timp am cautat, am cautat si iar am cautat.

M-a salvat profesia mea de redactor, altfel nu stiu cum m-as fi descurcat.

Va povestesc toate astea pentru a vedea ca se poate. Se poate sa fii foarte jos, moral si fizic, si totusi ceva sau cineva sa te ridice de acolo si sa iti arate calea de urmat. Acum sunt mai bine decat am fost toata viata mea, din punctul de vedere al acestei afectiuni care, total, nu ne paraseste niciodata. Inca experimentez mici probleme care sunt inerente, dar am invatat sa imi ascult corpul, sa il inteleg si sa nu ma panichez din orice simptom.(da, recunosc, inca lucrez la acest aspect).

Tocmai d-asta am decis ca astazi sa scriu un articol despre suplimentele despre care am tot postat pe pagina de Facebook Endometrioză.ro, pe care le-am gasit in diverse studii/articole si mai ales pe care le-am luat si care m-au ajutat, dar si cateva tips&tricks legate de nutritie pe care eu le consider importante.

Mai toate suplimentele de mai jos sunt dublate de studii, insa despre toate ar trebui sa vorbiti cu un medic de familie, internist, endocrinolog sau nutritionist, mai ales daca sunteti sub tratament de orice fel.

Toate datele de mai jos sunt in scop informational si educativ si nu ar trebui sa inlocuiasca recomandarile sau tratamentul oferit de medicul specialist. Cu mici exceptii, toate suplimentele pot fi discutate cu medicul de familie sau endocrinolog. Ii precizez pe acestia pentru ca acestia mi-au confirmat ca da, ei pot oferi lamuriri in privinta unora dintre suplimente, asa ca ar trebui sa le cerem si sa nu ne descurajam la primul refuz.

As mai vrea sa precizez ceva: suplimentele fara o alimentatie corespunzatoare si fara consultul periodic al unui medic ginecolog, cu experienta in endometrioza nu fac minuni! Depinde de organismul tau, de stadiul endometriozei, de ceea ce mananci, ceea ce gandesti etc. Daca, de exemplu, tu esti deja stadiul IV, cred ca dieta si suplimentele te ajuta intr-o oarecare masura insa nu te vor scapa de operatie sau alt gen de abordari. Bineinteles, pot fi si exceptii, dar nu vorbim aici despre ele.

Asadar, sa incepem! Cele mai bune suplimente in endometrioza sunt:

1. Enzime proteolitice/sistemice

Bromelaina, papaina, amilaza, lipasa, proteaza, rutina si mai ales serrapetaza – acestea ar fi cateva dintre enzimele proteolitice regasite in suplimentul pe care il iau acum. Acestea ar fi de ajutor contra chisturilor ovariene, aderentelor, durerilor (am experimentat o scadere a intensitatii lor) etc.

Serrapeptaza, din cate am citit, poate da sangerari sau poate afecta vederea – cel putin in plan teoretic. Eu il iau de peste 5 ani si nu am nimic. Alternativa lui ar fi Wobenzm N, cel pe care exista si un studiu targetat pe infertilitate, insa eu nu m-am inteles cu acest supliment.

Cititi aici mai multe despre enzimele proteolitice in endometrioza:

www.sciencebasedmedicine.org/systemic-enzyme-therapy
www.losethebackpain.com/fight-endometriosis-with-systemic-enzyme-therapy/
www.natural-fertility-info.com/enzyme-therapy-recurrent-miscarriage.html

2. Vitamina C

Am mai scris de multe ori despre vitamina C si despre studiul in care se arata beneficiile lui in endometrioza. Si vitamina C iau de cativa ani buni, 1 g pe zi, dintr-o sursa naturala a unui brand binecunoscut in Romania. E foarte bun si pentru imunitate si energie.

Singurul lucru “negativ” pe care l-am gasit despre vitamina C ar fi ca in doze mari, de ex mai sus de 1 g, ar creste estrogenul in cazul in care iei si anticonceptionale. Am incercat sa iau vitamina C, in aceeasi doza si in acele 2 luni in care am incercat sa iau Qlaira, un anticonceptional, dupa a doua operatie si, intr-adevar, eu am avut simptome de estrogen marit.

Surse:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=vitamin+C+endometriosis
http://pennstatehershey.adam.com/content.aspx?productId=107&pid=33&gid=000994

3. NAC

Si despre NAC am scris de foarte multe ori. Am luat cu pauze: in general iau 3 luni da, 2-3 luni nu, dozele difera: fie iau ca in studiul italian prezentat in articolul din sursa, fie iau 1 pe zi, depinde.

Surse:
http://endometrioză.ro/nac-n-acetil-cisteina-si-endometrioza-31-studii-cu-rezultate-incurajatoare/

4. Omega 3

Unul dintre suplimentele “must have” in endometrioza, din punctul meu de vedere. Il iau si pe acesta inca din 2014. Aici voi preciza un brand pentru ca am avut progrese cu el si chiar am simtit ca e mult mai pur decat celelalte: Omega 3 Triple Strength de la Solgar. Doza recomandata e de 2 g pe zi, eu recunosc ca iau si mai mult.

Surse:
http://endometrioză.ro/acizii-grasi-omega-3-si-vitamina-d-endometrioza-rezultatele-5-studii-importante/

5. Vitamina D3

Studiile pe vitamina D3 sunt destul de impartite. Eu iau de mult si ma simt bine de la el. Aici as vrea sa mentionez, insa, ca ar trebui sa va dozati vitamina D3, am inteles ca ar fi periculos daca aveti vitamina D mare si mai si suplimentati. Eu avand un ten deschis la culoare iau oricum, pe proprie raspundere, insa voi ar trebui sa stiti despre asta.

Ca efecte, mi se pare ca menstruatia e mai regulata si mai ok atunci cand iau vitamina D3.

Surse:
www.endometriosisnews.com/2016/11/11/ovarian-endometriosis-linked-to-vitamin-d-blood-levels-in-study
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27809683

6. Calcium D Glucarate

Acesta nu este un derivat dintr-o planta, ci o substanta alopata. Asadar, un medic ar trebui sa stie sa va explice si sa va raspunda la unele intrebari despre ea. Medicul meu ginecolog, de exemplu, stie. Efectul lui in endometrioza: scade estrogenul aproape mereu in exces in cazul nostru. Eu am folosit cam toate celelalte suplimente pentru scaderea estrogenului, nimic nu a fost la fel de eficient precum Calcium D Glucarate, asa ca eu de el pot scrie.

Surse:
www.blog.bulletproof.com/calcium-d-glucarate/

7. Multivitamine

Mult timp m-am ferit sa iau vitamine. Apoi m-am confruntat cu o cadere a parului destul de serioasa si efectiv nu intelegeam de unde este. Pana am observat ca cu multivitamine (care sa aiba in componenta si calci, fier, folat, unele B-uri etc.) se rezolva problema in 1-2 zile. In plus, discutand cu un medic endocrinolog acesta mi-a spus ca in momentul in care organismul nostru are unele deficiente, cam toate celelalte functii incep sa scartaie. Dumneaei mi-a dat exemplul calciului care, desi poate iesi ok la analize (iese prost doar cand esti cu resursele chiar la minim), atunci cand nu este la o valoare satisfacatoare interfereaza cu buna functionare a glandei tiroide.

8. Zinc si Seleniu

Aici doar le amintesc si dau surse. Le-am incercat pe ambele. Cu seleniul nu ma inteleg (daca sunteti ca mine, mancati 4 nuci de Brazilia pe zi, aceasta e doza recomandata de seleniu pe zi – nu mai mult ca devine toxic), cu zincul, depinde ce brand iau si ce dozaj. Daca am grijja sa fie sub 25-30 mg pe zi si de la un brand foarte cunoscut din State, care nu e prezent si pe piata romaneasca, imi e foarte bine. Daca nu, am dureri de sani si sindrom premenstrual accentuat.

Anyway, iata sursele pentru cele doua care au fost de multe ori subiectul unor studii pe endometrioza:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25864256
www.rbej.biomedcentral.com/articles/10.1186/1477-7827-7-54

9. Goldenseal

Din pacate un supliment cu care nu stiu daca va puteti duce la medicul de familie sau endocrinolog, insa eu am mare incredere in el, va voi spune mai jos de ce.

La noi, doua branduri mari il comercializeaza (dintre care unul are si medici cu care te poti sfatui), eu l-am gasit dupa ce am fost diagnosticata cu hidrosalpinx. Stiu, exista numeroase controverse in jurul acestui diagnostic: ca nu trece cu nimic, ca si daca nu se mai vede pe ecografie nu inseamna ca nu mai e, ca afecteaza trompele, ca trompa uterina care are sau a avut hidrosalpinx ar trebui scoasa – aici vorbiti cu medicul vostru ginecolog, el stie cel mai bine.

Experienta mea asta e, insa: in martie 2017 aveam hidrosalpinx bilateral, in septembrie 2017, dupa administrarea de Goldenseal si Omega 3 o doza mai mare, nu mai aveam hidrosalpinx, aderente etc.

Credeti sau nu, administrat sau nu pentru hidrosalpinx, Goldensealul este un foarte bun antibacterian, antifungic, antiparazitar, asa ca, administrat cu precautie, rau nu are ce sa faca. Cel putin mie nu mi-a facut, ba chiar dimpotriva.

10. Un supliment contra stresului, care sa ajute glandele suprarenale

Acum cativa ani cortisolul meu era ceva mai mare. Doamna doctor endocrinolog de atunci mi-a explicat ca din cauza suprarenalelor si a endometriozei. Teoretic, ar trebui sa dormim cel putin 8-9 ore pe noapte, poate si mai mult si sa adormim inainte de ora 23.00. Eu nu pot face asta, recunosc.

Nici cu suplimentele pe partea asta nu m-am inteles prea bine, nu vreau sa trec nimic aici, sa gresesc, cu exceptia, poate, a tincturii de passiflora care ma ajuta sa dorm cand am probleme.

Alte tips&tricks de ajutor:

– Fara o alimentatie corespunzatoare nici suplimentele astea nu pot face minuni.
– Preferabil ar fi sa aveti o dieta fara gluten, fara alcool, fara soia, fara lactate, fara zahar, fara conserve, fara bauturi acidulate, fara carne si oua care nu sunt din sursa sigura.
– De citit intotdeana eticheta cand va cumparati ceva sofisticat. Nu va bazati pe produsele “gluten free”. Deseori, acelea sunt pline de chimicale, ci manancati cat mai traditional.
– Incercati sa nu exagerati cu fructele uscate gen curmale, stafide etc. La capitolul fructe, eu nu tolerez fructele foarte dulci, dar ma inteleg foarte bine cu bananele. Poate va ajuta informatia asta.
– Cautati o pescarie buna de 2-3 ori pe saptamana mancati peste.
– Idei de mancaruri din experienta proprie care e foarte traditionala: ciorba de legume, ciorba de rosii, orez brun cu legume sau cu ciuperci (daca le tolerati, eu nu le tolerez), ciorba de peste, peste la gratar, abur sau facut cum vreti voi (preferabil de captura), spanac, supe crema, varza la cuptor, salata de varza, mancare de legume, crucifere (conopida, broccoli – daca le tolerati, eu nu le tolerez), avocado, verdeata, salata, morcovi, legume – daca puteti crude, in salate cu nuci, ulei de masline, daca nu, gatite, cartofi dulci facuti in fel si chip etc.
– Abtineti-va e la alimentele interzise cateva zile si apoi veti vedea ca mult mai usor veti face fata tentatiei. De fapt, e foarte posibil sa nu mai aveti pofta de ceea ce este nerecomandat.
– De gatit cu uleuri recomandate pentru noi: ulei de cocos pentru gatit (am inteles ca exista si dezodorizat pentru gatit, eu nu am folosit) sau ulei de masline. Nu ulei de floarea soarelui sau alte feluri. Cel putin eu nu folosesc.
– In fiecare zi mancati cate un morcov ras: scade estrogenul si regleaza tiroida. Am pus zilele trecute pe Facebook un articol concludent in acest sens.
– Ar fi bine sa aveti un jurnal ca cel din articolul meu precedent in care sa scrieti ce nu va este ok, chiar si din alimentele recomandate.

Daca ati citit toate astea, e clar ca puteti si vreti sa faceti multe pentru sanatatea voastra. Dupa cum vedeti, surse sunt destule, la vedere, pacientele cu endometrioza isi scriu tot timpul experientele (sunt destule si in Romania, si in afara) asa ca va invit sa va transformati in mici “researcheri” si sa faceti primul pas pentru a va fi mai bine, neuitand, insa, amendamentele de la inceputul articolului!

un articol de Marina Rasnoveanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *